Tuesday, December 3, 2013

Generasi yang Tertindas


Bismillah


Kali ni.
Malam ni.
Buat julung-julung kalinya aku percikkan post berbaur politik.


Bukan..
Bukan nak buat provokasi murahan.
Tapi sebab penat. Penat dah dengan isu ekonomi negara yang ya-ampunnn-tak-boleh-blah.


Dah ramai yang cakap. Dah ramai yang ingatkan. Bukan setahun. Bukan tiga tahun. Bukan sekali PRU. Bukan dua kali PRU. Ini serius wahai rakyat marhaen seperti aku.. Masih tak nampak lagi ke?


Banyak amat aku nak tulis. Jari aku ni kalau tak ditenangkan, boleh retak keyboard dibuatnya. Aku bukan nak jadi keyboard warriors. Percayalah, yang membangkang di laman-laman sosial tu semua bukan mau jadi keyboard warriors. Cuma ni medium yang kita boleh meluah tanpa sekatan. Nak usul ke TV3? Lagi jahanam jadinya ada.


Bagi aku satu contoh, rakyat marhaen yang tak terbeban dengan ekonomi negara sekarang. Tolak tepi orang-orang atas yang kerja tak seberapa tapi duit masuk berkoyan-koyan. Yang isu rasuah-rasuah ni aku malas nak cakap sebab bingit pulak kalau orang mintak aku usulkan bukti. Baik. Aku memang takde bukti.


Aku ambil contoh, fresh grad yang baru mula kerja. Average gaji untuk lulusan ijazah sekarang, berapa?
RM 2,300? RM 2,500? Tak. Pergi google sekarang. Bukak Mudah.my sudah. Scroll dari atas sampai bawah. Average gaji fresh grad (tanpa pengalaman maknanya), majoritinya antara RM 1,500 ke RM 1,800.
Sekarang kira. Dengan gaji banyak tu, kau tolak EPF RM 200. Tolak lagi sewa rumah dengan kawan2, RM 150 (ni kira murah gila kalau duduk berempat sekalipun). Tolak duit kereta RM 500 (Proton cukuplah). Tolak duit makan tengahari, RM 7.50 (Ni kira lauk paling sakai, nasik + 1 lauk + sayur + air (Anggapla breakfast dengan lunch masak sendiri) darab 20 hari berkerja = RM 150. Tolak duit mak ayah kat kampung, RM 200. Tolak duit minyak yang amat murah sekarang ni, RM 200 (ni kira tempat kerja dekat gila dengan rumah kononnya). Tolak duit beli barang basah dengan barang rumah, RM 100.Tolak hutang PTPTN, RM 100. Baki ada lah dalam RM 200. Tu aku belum tolak duit bil air dengan elektrik. Belum tolak duit tol. Belum tolak duit bil telefon atau topup. Belum tolak kalau ada parts kereta meragam. Belum tolak.Belum lagi.


Dengan baki berapa sen tu, kau naikkan harga minyak petrol. kau naikkan harga gula. kau naikkan tariff elektrik. Budak-budak yang baru nak hidup ni pakai kereta 2nd hand yang dah 5 tahun cuma sambung bayar. Cukup 4 tahun habis hutang, dah kena readykan duit untuk beli kereta baru sebab umur kereta dah nak cecah 12 tahun. Maka mengabdikanlah diri dalam kitaran 12 tahun yang sama sampai mati. Sedangkan harga kereta sentiasa depreciate, tapi tu lah hakikatnya. Simpan duit untuk beli benda yang tak menguntungkan. Bila masanya rakyat marhaen mampu nak beli rumah? 


Itu aku cerita kalau gaji RM 1,800. KALAU gaji RM 1,800. 

Kau naikkan umur bersara dari 55 jadi 60 tahun. Simpan beberapa kerat pekerja senior yang dah sakit lutut, lemah sendi yang patut duduk berehat kat rumah untuk tambah amal ibadat dan spend masa dengan cucu. Sudahnya penganggur fresh grad melimpah-limpah. Bila semua dah desperate nakkan kerja, syarikat banyak ambil kesempatan. Offer gaji RM 1,200 pun lulusan ijazah terpaksa terima sebab terdesak. RM 1,200 tu kau harapkan dapat langsaikan hutang PTPTN. Nama nak buat loan? Selamat datang ke alam barzakh namanya tu.

Itu aku cerita kalau lulusan Ijazah. KALAU lulusan ijazah.

Itu aku cerita kalau bujang. KALAU bujang. Belum ada anak.


Baru setengah tahun lepas PRU, macam-macam naik. Tiga tahun dari sekarang, entah tahap apa sengsaranya generasi anak muda baru nak hidup.


Malas pulak nak elaborate statement cerdik pandai 'elak diabetis, naikkan harga gula'.
Harga rumah baru siap pun makin lama makin hilang akal. Mungkin nak elakkan orang ramai dari duduk dalam rumah. Wah.. lepas ni berkampunglah kita ramai-ramai bawah jambatan. Senang sikit nak bergosip dengan jiran tetangga, ye dak?



** Budak sekolah pun boleh fikir logik. Aku rasa pro kerajaan sebenarnya dah sedar dalam hati. Tapi sebab ego, masih nak tegakkan benang yang basah.



10 tindakbalas kimia:

~ cik AiN pinky ~ said...[Reply to comment]

Setuju sgt....sbb aku tergolong dlm golongan rakyat teraniaya itu...hazabbb rase kehidupan sekarang ni kan...smpai nak makan pn berkira2...sedihhh... T_T

Khai faiz said...[Reply to comment]

pertama kali aku baca entri ko yg waras

Tukang Karut said...[Reply to comment]

aku setuju dengan khai faiz...

miss by said...[Reply to comment]

ini la realiti nya hdp org2 yg baru nk mule kn hidup..tu cik ungu x msk kn lg simpn duet nk kwen?? pe la nsb kite..br je abis blaja utang da kliling pinggang..dpt gji lk 'besar' ya amat..nak mkn pn berkire2 ni kn pulak nk bli barang utk diri sendiri?? so sad...

Hajar Nizam said...[Reply to comment]

I'm just 16. Bila baca post ni, terkenang nasib diri bila dah besar nanti :/ Dang !

Anonymous said...[Reply to comment]

ari tu ms petrol, gula blom naek..guwa dh skip bekfas n lunch..skang mcm kna skip sume skali..klau duk kg xpe...bleh la kutip ubi kayu ke, pucuk ubi ke...kan

Anonymous said...[Reply to comment]

Setuju sgttt !

Norden Salam said...[Reply to comment]

tak masukkan lagi hantaran kahwin yang makin lama makin naik....

twinscraftlife said...[Reply to comment]

안녕하세요~hi we are twinscraflife! We sell handmade products such as phone cover, ear plug, pouch, bag, bookmarks! All are very unique and are customizable^^ 감사합니다~ please visit us at http://twinscraftlife.blogspot.com/

fizafantagirO said...[Reply to comment]

sangat setuju . Kalau di baca balik statement menteri skrg , mcm malu je nak pgl dia dato ke dato sri .sgt vangang.