Sunday, December 16, 2012

Ayah Aku Lagi Best Dari Pizza Hut


Bismillah



Suatu malam, lepas aku balik kerja dan baru nak duduk kat sofa, ayah baru balik dari masjid. Comel je dengan jubah dan kopiah dia, datang pada aku penuh excited bertanya..

"Iqa, Ustaz Firdaus asek suruh ayah buat Sawab? Ke Aswab? Iqa tolong buatkan, Qa. Dia kata senang kalau ada Sawab tu."


Tahik. 

Binatang apa Sawab, Aswab ni.? 


Aku berikan pandangan paling jijik sambil kecilkan sebelah mata dan kerutkan kening sebagai tanda protes tak faham apa kemahuan ayah sebenarnya. Otak aku tak dapat connect dengan baik setiap info yang masuk ke telinga menyebabkan refleksi aku tunggang-langgang dan sekatan jalanraya berlaku di kerongkong. Apa yang keluar dari mulut aku cuma berbunyi "Huh..??


Ayah nampak cuba sedaya upaya untuk mengolah ayat supaya aku faham apa yang dia nak katakan. Tapi gagal. Ayah kata lagi..

"Ustaz Firdaus kata senang ada Swap ni..."


Ok. Swap ni binatang apa pulak?


Aku buntu. Cuba huraikan hubungan konflik antara Sawab, Aswab dan Swap.Aku cuma boleh terbayangkan lelaki lingkungan umur 30-an yang pakai t-shirt warna cokelat muda, tengah buat kira-kira guna kalkulator sambil rujuk buku akaun lejar atas meja kayu kecil. Kemudian scene beralih pula pada seorang makcik berkain batik dengan baju kurung kedah yang tengah berjalan masuk ke kedai runcit milik lelaki tadi. 

Itulah dia Kedai Runcit Ahmad Sawab. 

Aku tak tahu kenapa gambaran ni bermain-main kat otak aku. Siap rupa Ahmad Sawab tu sekali aku leh bayangkan.


"...nanti boleh buat group discuss ramai-ramai. Ayah nak buat group dengan geng kelas Arab ayah." Ayah masih dalam proses mengolah contoh terbaik untuk buat aku faham.



Aku terfikir-fikir sendiri.
Group discussion dalam fon..?


Tiba-tiba terasa ada kurniaan hidayah Allah berkelip-kelip dalam otak. 


Oh. Ayahanda.




Whatsapp.






Moral : Ayah aku comel juga kadang-kadang. 


12 tindakbalas kimia:

Niza Romli said...[Reply to comment]

hahahahha..

Syafi Khizar said...[Reply to comment]

Jauh perginya Whatsapp dengan Sawab, Aswab dan Swap, hahaha

Hafiz Hassim said...[Reply to comment]

hahaha.wassup la. haha. lama dah tak baca sini.

miza kimbum said...[Reply to comment]

wakaka XD xboleh blah la XD sungguh,sgt !! hahaha

suri sasau said...[Reply to comment]

wajib aku kene lesing kalu suh bapak aku bergaya mcm dlm gmbar tu. seyes. pizza hut tak best bnding ngan bapak ko..

~ cik AiN pinky ~ said...[Reply to comment]

Cool gilerr ayah kamu...hahaha..
pasan tak...die tebalik kan pekataan Whatsapp tu..kn kite biase sebut "wasap" ce sebut laju2 tu wasap tu dan banyak kali..kn "sawab" bunyi nye..hahaha.. Tabik spring lah kat pakcik... ;)haha

Suara Kalbu said...[Reply to comment]

Hahahahahhaa..comelnya ayah awak kan ?

unguisme said...[Reply to comment]

haha. comel!
kirim salam ayahanda ye.
:)

Tukang Karut said...[Reply to comment]

aku rasa ko lagi comel!

¿n0die? said...[Reply to comment]

Aku dah agak dah.
Aku dah agak.

T___T tsk!
Uncle... Uncle..

outbound malang said...[Reply to comment]


Nice blog :)
salam kenal sobat :)
bagi - bagi motivasi
semoga bisa jadi semangat
Senyuman adalah sedekah yang indah, karena dengan sedekah senyuman, manusia takkan pernah merasa berhutang apa-apa dan tak kan membuat orang lain merasa terhina
ditunggu kunjungan baliknya yaa :) terima kasih ....

EKIN said...[Reply to comment]

ha..ha..ha.. serius.. akak tgh boring kala ini.. tapi hati terhibur dan rasa macam hati nie kena geletek2 je bila baca perbualan ayah dan anaknya.. ayah nak ada whats app ya.. cutenya dia...