Monday, March 26, 2012

Aku Bukan Kanak-kanak Favourite


Bismillah




Aku ni sensitif orangnya.


(gerakkan cursor.. klik 'Publish Post')...


(Dah tahu. Tak kelakar, kan.?)


Masa kecil-kecil dulu, Along dan Angah aku selalu buat aku menangis.

Huh?
Heyy...

Kau tak perasan ke aku taip 'kecil-kecil' instead of 'kecik-kecik'..? Ahh... Bangga Cikgu Sazali kalau tahu kesalahan tatabahasa aku dah berkurang. Tak sia-sia bayar yuran sekolah lambat.


Ehem..

Baiklah.
Kecil-kecil dulu bila aku menangis, mereka akan buat-buat pujuk aku. Termasuklah mama dan ayah. Mereka mempermainkan perasaan kudus aku waktu tu. Dan bila aku menangis, aku harus tebalkan ego aku. Bila mereka pujuk, aku diam. Mereka pujuk, aku jeling. Mereka umpan aku dengan gula-gula, aku tetap diam. Tapi sebenarnya lepas tu aku akan cari gula-gula tu sampai dapat.Mereka pernah cuba geletek aku, namun aku tetap merajuk dan batukan diri. Syukur jugak aku dilahirkan dengan kurang reseptor geli. Aku pun tak tahu kenapa. 

Diam.
Jangan berani-berani nak kata aku cacat.



Dan selalunya mereka gagal untuk buat aku bercakap sepatah perkataan pun bila aku dah merajuk. Mereka tak pernah berjaya memujuk aku.


Tapi itu semua tak lama...



 *   *   *   *   *   *


Satu petang, lebih kurang 20 tahun dulu.
Aku tak ingat apa, tapi aku merajuk dan aku menangis.
Dalam keadaan macamtu, aku mempersiapkan tembok ego aku agar tak mudah roboh dengan asakan pujukan-pujukan mereka.


Sambil tengok aku menangis, angah kata..

'Elehh elehh.. tipuu. Tak nangis pun tuu..'

Dah start!
Sesi memujuk dan memprovok aku supaya bercakap sudah start!
Aku diam. Membatu.

Ayah juga nak ambil bahagian...

'Alalaa.. Cakk! Cak!!'  (jangan tanya samada buruk atau tidak rupa ayah aku waktu buat begini..)

Aku masih diam. Jeling.
Aku takkan terpedaya dengan cara-cara lama mereka memujuk aku. Semua aku dah pernah hadapi.

Pelis lah..
Diorang ni dah tak ada idea lain ke..?



Sampai giliran Along...

'Alahh tipuu! Tak nangis pun tuu.. Takde air mata punn!'


Kurang ajar. Dia kata aku tak menangis. Buta ke along ni??
Aku masih kaku. Jeling.


Ayah dan angah memberikan sokongan moral pada provokasi along..

'Ha`ah tipuu. Tak nangis pun tu. Mana air mata? Mana?? Takde puunnnn..!'


Aku sakit hati bila perasaan aku dipermain-mainkan.
Aku angkat tangan dan sentuh jari telunjuk ke arah airmata yang bergenang dan kata..


'Ni.....'


Dan mereka gelak beramai-ramai.


Deym...

Katakanlah mereka cuma keluarga angkat aku.

Katakanlah....


13 tindakbalas kimia:

Encik Atan said...[Reply to comment]

>_< bangkai tol citer nih....bhaha

fatin amalina husna said...[Reply to comment]

haha..susah pjok nie..habislar..

Tukang Karut said...[Reply to comment]

sah anak pungut... ce check balik...

Rapunzel Cikilolo said...[Reply to comment]

kalau bukan fav mean black sheep ke? hua hua. merajuk tak?

fizafantagirO said...[Reply to comment]

hahahaha .. yg pegi tunjuk tu napee .. kan dah runtuh keegoan tuh .. adehh .. haahhahaha

IEQAH said...[Reply to comment]

aloloo tomeyyy sungguhh..

RAIZAN said...[Reply to comment]

Akak ni akak sy sbnarnya. Akak kandung yg terpisah~ ( Kalau betul kan best ) XD

kakyon said...[Reply to comment]

moh! jadi anak angkat acik..hehe

ipa faiza~ said...[Reply to comment]

comel lah ko kecik2..
tp aku pon lau merajuk, tahan 2,3 hari x bercakap woo.

kui3

joyah,senah, n badroll said...[Reply to comment]

yang ni siyes klakau..terbantut kami nk tido awal.. kikiki.. singgah le blog kami plk.. kikiki

ppgusi said...[Reply to comment]

haha... susahnya mau pujuk... trimalaah kenyataan mereka itu kluargamu....wakakakka

caliph shuriken said...[Reply to comment]

huh, x bole bg merajuk laa cmni ;p

suk said...[Reply to comment]

alahai comel gila siot.