Saturday, November 19, 2011

Tulis Entri Bukan Benda Senang


Bismillah


Tahu tak,
tulis entri bukanlah suatu benda yang mudah.?


(Untuk ayat di atas sahaja aku sudah memerlukan 2 minit setengah.)


Serius.


Bila aku cakap tulis entri bukan satu benda mudah, ni bukan bermakna aku bodoh. 
Jangan buat assumption begitu kalau nak hidup lama. 
Bloggers yang jarang hapdet bukan kerana diorang malas. Bukan, bukan, bukan.
Korang tengok aku ni pemalas ke? Tak,kan?


Huh?
Siapa yang angguk tadi?

*baling botol kaca ~


Bukan aku malas nak hapdet. Tapi kalaulah korang tau betapa azabnya untuk menulis satu entri, korang mungkin akan datang beramai-ramai ke arah aku dan terus peluk dengan erat.
Sebagai tanda terharu dan penghargaan. Atau mungkin juga korang nak ambil kesempatan untuk peluk Mulan Jameelah. Takpe. Aku dah biasa. *berdehem ~


Untuk satu entri, aku perlu pertimbangkan banyak benda. Dan faktor-faktor ni buat aku selalu klik button 'New Post' --> tenung skrin 15 minit --> klik 'X' --> dan terus 'Leave Pages'. Antara sebab menulis entri itu azab bagiku;


1. Aku malas nak fikir untuk memilih perkataan-perkataan yang layak dibaca golongan 18 tahun ke bawah namun masih mampu untuk menyampaikan objektif penulisan entri. Kadang-kadang, kita kena tulis perkataan yang sesuai dengan perasaan waktu tu. Kalau entri marah, kita cenderung untuk tulis entri maki-maki. Barulah orang faham apa kita rasa dalam entri tu. Tapi sebab kena bertapis dalam ayat, maksud sebenar entri tu jadi tak sampai. Contohnya, bila aku tulis tentang tips kurus, aku kena menjaga hati orang-orang yang kurang kurus. 

Tengok...
Aku kata 'kurang kurus' dan bukanlah 'gemuk'.
Sangat sopan,kan..?

Atas faktor sopan yang keterlaluan ni jugaklah, ramai makcik-makcik yang berkenan nak jadikan aku menantu. Terlalu ramai sampai aku terpaksa bukak satu kaunter depan pagar rumah dan suruh diorang ambil nombor giliran. 


Owh ya..
Kejap lagi nak interview makcik yang ke-3972. 
Penatnya... *mengeluh sambil picit kepala yang pening..


Ya.
Aku tau aku dah terkeluar tajuk.


2. Macam orang lain juga, bila pergi mana-mana, buat apa-apa aktiviti menarik, makan-makan, perasaan nak letak gambar mesti ada. Tapi aku faham, bila aku tak secantik Fatin Liyana atau Hanis Zalika, aku akan terfikir-fikir nak letak ke gambar? Aku tak sanggup memikirkan kemungkinan korang akan bunuh diri ataupun sekurang-kurangnya muntah darah bila tengok gambar-gambar yang ada. Perasaan tu lama-lama buat aku merajuk dan terus tak jadi nak tulis entri.


So, tak faham-faham lagi?
Lainkali kalau aku tulis entri ada gambar, korang wajib klik +1 kat bawah tu.

Jangan..
Jangan fikirkan sangat tentang rupa aku.
Korang pun tau Mulan Jameelah cantik,kan..? * touch-up lipstik ~


Sampai ayat ni, aku dah ambil masa 40 minit.

Neraka, bukan.?


3. Kadang-kadang, tiba-tiba idea melimpah-ruah. Kalau masukkan dalam mangkuk, mesti kena marah dengan mak sebab meleleh sampai meja kerana mangkuk tak muat. Tapi yang malangnya, bila mula nak taip, idea hilang. Macam korang nak exam la. Dah hafal dah semua tapi bila nak tulis atas kertas jawapan, otak jadi kosong. Kalau idea tu datang balik cepat takpe, ni dia terus pergi tak kembali. Innalillah giteeww..~ Begini haruslah tertekan mak Jemahhh.. Benda ni selalu sangat terjadi pada aku. Selalu sangaattt..!


Orang kata, sindrom ni terjadi sebab banyak dosa.


...eh..? Maknanya..?


Ekkhhh..!


4. Aku sangat terbatas untuk tulis entri sebab aku mengelak dari beberapa pihak dari tau kewujudan blog ni. Kalau korang rajin, cuba cari nama penuh aku dan nama tempat belajar aku dalam blog ni. Korang takkan jumpa sebab korang malas nak cari,kan.? Biadap.


Atas sebab-sebab tertentu aku merahsiakan blog ni dari sesetengah pihak. Dan ni membuatkan segala benda yang aku nak tulis, aku jadi agak teragak-agak. Terfikir kalau-kalau orang yang tak dikehendaki tu boleh sampai blog ni. Maka, banyak penulisan yang aku bataskan dari tulis sepenuh hati. Jujur cakap, memang rasa tak puas.


Tapi aku lupa.
Public figure macam Mulan Jameelah, haruslah ramai stalker.



Sekarang korang faham,kan?
Bukan saja-saja aku tak hapdet blog.

Aku tau ramai dah menghilang diri dari blog aku.
Takpe. Aku tak kecil hati kalau korang hilang dari blog ni.


Sebab aku baru nak buat pertandingan 'Follower Paling Tegar'.


Semua tak layak masuk bertanding.
Padan muka.


Okbai.




Moral of the story :
Tak semua benda nampak mudah dan betul-betul mudah.
Macam berak.

Siapa kata meneran itu suatu perkara mudah??
Buktikan.


17 tindakbalas kimia:

Aqiim said...[Reply to comment]

erk? O_o
kurang kurus?! HAHA

sma lah kita cik ungu..
i nie nk update entri pun teragak2..
bukan apa, ada bbrpa kwan klas yg tau psal blog tu..
haish..
potong stim betul lah! =='

sara pedrosa said...[Reply to comment]

setuju sgt dgan cik ungu..
nak tulis entri kena jd hipokrit kekadang..

~nak taip komen ni pun aku amik msa 2 3 minit..erkk..
pdahal simple je korang nmpak

amranaiman said...[Reply to comment]

ooow OOO woo ^_^,, blogger kuraaang kurus yg byk berfikir :)

afzalsukasuki said...[Reply to comment]

ko tipu..panjang hape entry ko!mincik.kita clash..anta aku balik ke umah mak abah aku

Tukang Karut said...[Reply to comment]

ye la... aku terima la alasan tu...

cheqwa said...[Reply to comment]

aaaah,cikungu menjawab mengapa saya tidak meng hapdet blog sekarang! tenkiu so much cikungu.dah tahu cikungu sayang saya :p lalalalalala

pssst-baru malam ni nak blogwalking n menahip entry baru ^_^

hanafijaafar said...[Reply to comment]

haha, tiba2 aku rasa makin banyak info kau yang aku boleh jual kat pasaran gelap.

1 info 1 hengget saje...

siapa2 berminat boleh call +4917670108761

Cik As said...[Reply to comment]

terbaik dari ladang kak.... ayat last kat bawah tu cam best sgt...yup,sgt2 susah............hahaha:P

caliph shuriken said...[Reply to comment]

stuju sgt..
tulis en3 x semudah copy-n-paste!

*sy perlu kurang 150 saat utk ayat kt atas ni, hukk...

c'axoera said...[Reply to comment]

blog kita kita punya suka.....tak perlu jadi propa or hipokrit itu sebaiknyer :D

Aishah Jahirah(cik aisha) said...[Reply to comment]

betol tu cik ungu....mmg xmudah nak wat entry pn...;)

M.E Z.A.F.I.R.A.H said...[Reply to comment]

same lah kite... blog mezafirah da lame jgk xhapdet... antara faktornye, dlm entry cikungu nih la..huhu

Cik Muda Sae said...[Reply to comment]

yer...kalo ko ada buasir bermakna ko amat tersiksa untuk berak..
sekian.~

Suara Kalbu said...[Reply to comment]

Akak memang setuju ajer dengan awak Cik Ungu.

ZURAINI said...[Reply to comment]

cik ungu budak uia kan? Haha

shedameor said...[Reply to comment]

samelah kite. jarang hapdet. hehe

James Buns said...[Reply to comment]

ko kate kt aku ke?

siap ko..i`ll kill u!..arg