Sunday, October 23, 2011

Kenapa Orang Tak Follow Blog Kau?


Bismillah


Aku taip entri ni dalam muka kegigihan sambil tahan sakit perut. Kau tak terharu ke? Sikit lagi nak masuk taraf jihad ok. Heyy jangan main-main soal agama. Kena panah petir nanti, mau? 

Baik. Aku akan buat-buat lupa kepada kesakitan yang sedang aku tanggung saat ni sebab aku bukan nak raih undi sesiapa. Sebab aku pun tak berminat nak bertanding calon kawasan pedalaman camni. Setakat nak dapat undi dari kera-kera dan hanjing-hanjing yang meriah kat sini, aku tak perlu. Aku pasti menang.



Dem lah..

Selalu je terlari akidah.



Tegak ke point tersebut. Aku pasti korang tertanya-tanya kenapa orang susah nak follow blog korang. Kenapa? Kenapakahh?? Nak kata tak cukup cantik, beli barang mekap dah sejuta sebulan. Nak kata ketinggalan zaman, dari tudung bawal sampai ke Hana Tajima dah boleh tenggelamkan kapal Titanic. Nak kata tak hensem? Gi salun pacakkan rambut dah amek 3 hari 3 malam. Nak kata blog hodoh? Dah siap letak bling-bling penuh sampai orang blogwalk pun harus pakai spek hitam. Maka kenapakahh??

Aku taknak cakap pasal widget lagu, isu blogwalk, widget bersepah, isu follow, blog berat, font & warna, dan yang sama agama dengannya sebab semua aku dah pernah terangkan. Jadi ayuh kita fokus kepada isu yang sering dipandang remeh ye tuan-tuan. 


Kenapa orang taknak follow blog kita? 


1. Sebab nama blog kau pun dah macam haram. Tolong jangan pandang remeh dengan nama blog kita sebab itu akan terpampang sebagai URL. Menatang URL ni la yang orang akan duk klik-klik sampai mouse diorang tenggelam. First impression itu penting ok. Kalau nama blog korang terlalu general seperti ; pinggiransenja.blogspot.. kecenderungan orang tertarik untuk klik memang sungguh merudum. Sebab bosan. Nak view pun takde nafsu. Kalau nama blog kita tersenarai dengan 20 blog lain, kau ingat manusia ni rajin ke nak bukak satu-satu? Komfem orang akan pilih-pilih, dan kriteria utama pemilihan adalah berdasarkan nama blog anda. Cuba cari identiti dari nama blog tu demi menaikkan nafsu pembaca. Untuk yang baru nak buat blog atau nak tukar blog, cuba carik nama yang unik. Contohnya tahik-kuning.blogspot atau jerawat-nanah.blogspot.


Rasa bernafsu sekarang,kan..?



2. Sebab perangai kau pun macam haram. Tolong hentikan attitude 'apa yang aku tulis ni betul dan segala pandangan korang tak berguna'. Aku pernah baca satu entri blogger ni kondem satu pihak. Bila kat komen ada bagi pandangan, terus owner blog tu attack die. Bila commentor tu cuba explain dengan ayat yang sangat baik, owner tu reply 'kau takyah nak berdalih lagi laa..'. Entah. Tapi aku rasa nak tampar owner blog tu. Memang follower dia lebih 3000, tapi aku rasa siapa-siapa yang tersesat kat ruang komen tu, komfem tak bernafsu nak follow. Tolong ingat ruang komen tu tak semestinya penuh dengan entri memuji dan menyokong apa kita tulis. Kalau tak boleh terima pandangan orang, elok la disable fungsi komen tu. Dosa pun kurang, musuh pun kurang. Walaupun kita tak setuju dengan pendapat orang, tolong jangan balas dengan ayat yang cari gaduh.


3. Kau hapdet entri pun sebulan sekali, tak payah nak buat muka platipus sangatlah bila tengok bilangan follower tak naik. Memang la orang yang tak follow kita tak tau kalau kita hapdet, tapi ia membantu secara tak langsung bila banyak blog senaraikan blog kita dalam bloglist diorang. Setiap kali korang update, nama blog korang akan naik kat page diorang. Dari situ la nak tagih undi simpati. Bila orang klik, masuk blog kau, dia suka, ada la potensi dia nak follow. Aku yang tiap minggu hapdet ni pun susah nak dapat follower, ini pulak kau yang malas nak mampus tu. Kalau rasa diri tu Fatin Liyana, lain cerita. Kau tau tak bilangan follower aku kat sidebar sebelah ni masih dalam mukasurat yang sama sejak sebulan lepas? Ya.. Kenyataan itu pahit. Jangan disangka air buaya tidak tenang. *muka kecewa~


Biadap la korang ni.. Berani tak follow aku. Dah puas hidup..?



4. Tajuk entri kau semua bosan taraf puaka. Tak payah nak kunyah jari kaki sebab frust takde follower kalau tajuk entri korang adalah 'Kenangan di Kampung Pisang'. Aku mampu jalan-guna-tangan-sambil-pintal-bulu-kaki dari klik tajuk entri kau ni. Tajuk pun bikin hilang nafsu. Tajuk entri ni sangat penting! Selalunya entri berkaitan isu semasa dan formal memang perlu tajuk yang direct. Kalau entri pasal pilihanraya, tajuknya mestilah 'Pilihanraya...'. Sampai hati ke nak letak tajuk 'Khinzir update status Facebook'?. Ada yang jenis suka cari trafik dengan guna tajuk SEO. Secara peribadi, aku lebih suka tajuk yang tak menumpang populariti SEO. Rasa lebih tulen. Tapi terpulang la kat cara masing-masing. Cuma kalau boleh, reka tajuk yang buat orang tertarik.  Tapi tolong jangan selalu cari publisiti dengan buat tajuk entri maki-marah. Itu sungguh publisiti murahan. Sekali-sekala takpe. 


5. Aku malas nak fikir. Aku lapar. Korang fikir la sendiri. Takde nafsu la nak sambung.



p/s : Apsal asek sebut nafsu-nafsu ni? 
        Pergi semayang Taraweh sekarang.
        Aku kata sekarang.




22 tindakbalas kimia:

Amirul Aqiim said...[Reply to comment]

hahahaha klakar lah entri nie!

*smbil wat muka platipus =='

Ku Azhar said...[Reply to comment]

aiyoookkkk!!! taraweh? hehehe

muhamad hanif said...[Reply to comment]

oh, patutlah kan. Aku delete blog sekarang,


kahkahkahkah.

el-nur vivi said...[Reply to comment]

suke suke suke..boleh d jadikan tips tok mningkatkan blog..tq.. :)

Kathy Tuah said...[Reply to comment]

follower sy pun masih di mukasurat yg sama..adeh!

RAIZAN said...[Reply to comment]

Selamat berpuasa? Akak? sihat tak nie? Teraweh di buland zulkaedah??
-.-

aha! Blog akak paling kelas...name blognya unngusayso...hehe!
Tp btol la tu...lau SEO cm tumpang populariti je...x aci!

Oklah kak...pape pun..take care.
Kawasan umah saya ade kenduri kawen nih...nakmkn? jemputlah~ =P


Assalamualaikum~ =D

cik bulan said...[Reply to comment]

pintal bulu kaki?



ehem..bape sentimeter bulu kaki kau akak retis??hahahahahaha

Tukang Karut said...[Reply to comment]

follower? apa tu????


:P

Wanie said...[Reply to comment]

entry kau memang sentap mak nak la..haha..

Salwa said...[Reply to comment]

haha.memang betul pun.'tajuk entri bosan taraf puaka'. haha.ayat dasyat..

Chachos Cheezy Wedges said...[Reply to comment]

hahahaha... blog aku ader yg mane satu?? haha!!

pajong pemalas!!! said...[Reply to comment]

ea?? owhh...emmm...uurrhhh..
woi gyung ak mne?? simbah taik kuning nie...flush rosak...

♥CIK SHA♥ said...[Reply to comment]

errr..point yang sangat bernas di situ..tapi kenapa 4 je? tmbh la lagi..malas nak fikir sendiri..ehehe..;p

Cik Muda Sae said...[Reply to comment]

platipus tu natang apeeeeeee???

budak penjara said...[Reply to comment]

hehe..aku x kesah org nk follow ke tak..yg penting keikhlasan tu..huhu

Suara Kalbu said...[Reply to comment]

Garang betul cikgu ungu ni... hihihihih...

Terima kasih ye atas perkongsian ilmu sebegini :-)

ZURAINI said...[Reply to comment]

memg byk btol nafsu. haishhhh.. ni mesti traweh x cukop ni. p qada la weyh. malu je. haha

asfira aminuddin said...[Reply to comment]

haha. sewel kan u niii! okay ape nama url pinggiransenja. comel jek. haha.

tapi point no 2 tu aku setuju gak. jom tampar sama2 nak? hahaah.

A I Y R A said...[Reply to comment]

.thumb up la sys !

a r i l said...[Reply to comment]

wuhuu,,gitu ya

Sizzling Suzai said...[Reply to comment]

akk busuk, lu mmg terbaek!

cheqwa said...[Reply to comment]

hahahaha...setuju sunggoh dengan entry cikungu!hah,jangan hentam saya yea...kekekekeke