Wednesday, August 17, 2011

Entri Bikin Batal Puasa



Bismillah



Itu hari ayah ajak aku teman dia pergi bazaar ramadhan Stadium Shah Alam. Ikutkan hati, aku malas nak bersesak-sesak. Dan aku jugak tak boleh nak hapuskan bayangan bahawa aku cucuk straw dalam air seringgit, dan minum sambil wat muka tak bersalah. Dapat bayangkan tak? Tu salah satu sebab kenapa aku mengelak untuk pergi bazaar. Aku takut terlupa aku tengah puasa.


Akhirnya aku bersetuju untuk temankan ayah. Aku siap-siap. Aku duduk meroyan sambil tunggu ayah balik surau. Dan-dan la waktu tu semua orang nak ikut. Dari aku berdua dengan ayah, tiba-tiba pergi ber-enam. Cis... Mentang-mentang artis nak pergi pasar. Semua sebok haa...


Kat pasar semua orang berpecah. Aku dengan mama ditugaskan membeli kuih-muih. Pembahagian tugas lebih kurang sama macam pembahagian tugas untuk jadual kebersihan kelas masa korang darjah 5. Boleh bayangkan tak atas kad manila yang besar tu, ada nama ayah, mama, aku, along, kak tie dan sofia. Dan sebelah nama aku dan mama ada gambar kuih donat dan kuih lapis.

Dapat bayangkan tak?



Hmm.. Betul.
Memang comel.


Sayangnya, tak ada kuih yang menarik untuk dibeli. Puas aku dengan mama pusing tapi tak jumpa. 30 minit kemudian, kami semua berkumpul di hujung simpang jalan. Sekali nampak macam ada mesyuarat PIBG sekolah. Semua pakat tunjuk hasil pembaziran masing-masing. Bila mama cakap kitorang tak jumpa kuih, ayah terus geleng kepala. Aneh agaknya 30 minit punya berjalan, kedai beratus tapi satu hasil pun tak ada. Mungkin jugak dia kecewa sebab bakat membazir tu tak kuat pada aku dan mama.


Sambil jalan menuju ke kereta, mama cakap...


"Hmm... Tak ade benda manis harini..."


Aku berdiri depan mak aku. Dia berhenti. 
Dan aku cakap...


"Ehh... Anak mama ni kan ada."






Moral of the story : Mama muntah hijau.



32 tindakbalas kimia:

zulkifli said...[Reply to comment]

erkkk!

saya dewi said...[Reply to comment]

memang manis manis macam rasa tempoyak dughiyan. errkk? (T_T)

dah banyak sangat benda kat bazaar tueh sampai rambang dan juling mata truih ye? takda benda pun beli.

tape. selamat duit daripada rabak. keke =P

Unna said...[Reply to comment]

haha muntah hijau siap. kesian mama cik ungu. hikhik

sabella mohamad said...[Reply to comment]

haha ! memang manis laa
:B

M.E Z.A.F.I.R.A.H said...[Reply to comment]

a'a.. ank mama dh ade...xpyh beli kuih manis2 dh... tp jgn manis sgt tau...nnti senang kene pnyakit kencing mnis.. ;p

zati embong said...[Reply to comment]

hahaha.anak mama ni bleh makan ke?

O.o

Tukang Karut said...[Reply to comment]

nak rasa sikit kemanisan tu boleh?

Cik Mimie said...[Reply to comment]

ank pmpuan dy pn manis gak kan..
tp xkn nk mkn pulak..
kamoo nii

cheqwa said...[Reply to comment]

hahaha..kad manila tu haruslah ungu! betul tak cikungu?? :p
muntah jangan tak muntah. kaler ungu melambangkan masin, macam mana buleh jadi manis? :p

nanad said...[Reply to comment]

boleh batal puasa muntah hijau tu..huhu

Faaizz d. Zul said...[Reply to comment]

"oh so sweet la my daughter..."

mahu dgr begini kan?

#eeuuww

haha.

misyamissyou said...[Reply to comment]

hoho! muntah hijau batal la puasa mama..huhuu..xde bakat membazir..bagus le cm tu..hehe

hanafijaafar said...[Reply to comment]

oh, ini ke entri yang aku cadangkan tu? pandai ko berlapik-lapik ye...

gnesop.com said...[Reply to comment]

hahaha... ada juga benda manis utk mama yerk.. :)

khaifaiz said...[Reply to comment]

owh... muntah hijau

ZURAINI said...[Reply to comment]

haishh.. manis btol. hehs

Nur Saina (AntooUngu) said...[Reply to comment]

haha so cute of ur mom, kmbg la tu! hihi =P

Alin Marlini said...[Reply to comment]

kikiki..muntah duit...

cik ungu said...[Reply to comment]

zulkifli :

yolong jgn buat2 nak mati plak.
__________________________________

saya dewi :

rabak tak rabak sgt la.
paling2 teruk pun tadah tangan je kat sana.
__________________________________

unna :

takyah nak kesian sangat la.
kesian kat anak dia ni cukup.

cik ungu said...[Reply to comment]

sabella :

mekasehh..
*hnnsff...hnssff...
___________________________________

MEZAFIRAH :

aisehmenn..
u ni bikin i tersiput-siput malu laa..
___________________________________

zati embong :

boleh.
tahik hidung saya boleh dimakan.

cik ungu said...[Reply to comment]

Tukang karut :

err..err..

aneh bunyiknya tu haaa..
kontroversi uols!
___________________________________

cik mimie :

eehhh.
tahik hidung sy boleh la nak makan.
tu pun kalau sanggop.
__________________________________

cheqwa :

helo?
kaler ungu tu lambangnya manis dan lemak berkrim ok.
harus lemak berkrim.
tengok berat badan la kan.
maunye tak berlemak.

cik ungu said...[Reply to comment]

nanad :

betol.
muntah ungu baru tak batal.
___________________________________

faaizz :

haa bunyiknye lebeh kurang camtu la gak.

#eeeuuww kembali. hahaha
__________________________________

misyamissyou :

tak berapa nak batal sangat la.
sebab telan balik separuh jalan.
hahahaha

ipa faiza~ said...[Reply to comment]

kau mmg manis n sweet n ayu.










uwerkkkkkk!

siot aku termuntah dah ni.

haih~

cik ungu said...[Reply to comment]

hanafijaafar :

ia sangat tidak sama ok.
yang kau cakap tu perlukan keteguhan hati yang tinggi serta muka tebal tak berlapik.
baru leh wat entri.
__________________________________

gnesop :

boleh tahan laaa...

*hnssf..hnsff..
________________________________

khaifaiz :

kau nak muntah gak kan?
nak gaduh kan?

hakdush!
_______________________________

ZURAINI :

erkhh..
malu la i, uols !

apek poyo said...[Reply to comment]

cisss..masuk bakul angkat sendiri..huhu..tapi comel

Rohaizam Rosli said...[Reply to comment]

huhuhu muntah hijau,,,, ~~~

sLpmEpLz™ said...[Reply to comment]

hahahahaha...

cik ungu said...[Reply to comment]

apek poyo :

bakul2 tu zaman dulu, bro..
masuk lif tekan sendiri ok.
____________________________________

rohaizam :

jeles?

hakdush!
__________________________________

slpmeplz :

susahnye nickname kamu!!

asfira aminuddin said...[Reply to comment]

haha babe! mak u mmg terlepas pndang sbb u manis gila kot. semalam i gi bazar shah alam. bnyak benda je i terliur. hikhik.

Cik Ca'ah said...[Reply to comment]

hahahhaa

caliph shuriken said...[Reply to comment]

klakar laa ayat last tu, hukk...

cik ungu said...[Reply to comment]

asfira :

tu la mama i memang saje melepaskan pandangannya ke tempat lain. hahaha
___________________________________

cik ca'ah :

gelak x baca bismillah!
_________________________________

caliph :

kelakar? mana dee...takut ok. takut.