Saturday, July 30, 2011

Bencana Baju Raya ... Kenapa Aku ..??



Bismillah



Bangun pagi je perut dah memulas. Perasaan nak cirit tu menguasai diri. Tapi perasaan cirit tu perlu berlawan dengan perasaan malas nak pergi toilet. Apa? Perasaan cirit tu ingat senang-senang je dia boleh mempengaruhi minda aku? Tolong sikit ok.. Perasaan cirit harus berdepan dengan perasaan malas nak ke toilet ni terlebih dahulu. Siapa akan jadi juara?


Cam bongek je perenggan pembukaan.
Najis!


Sebenarnya aku nak cerita kisah baju raya. 

Haa... Dah.. Tak payah nak cebik-cebik muka sambil mengumpat dalam hati.
"Puasa pun belum, dah sebok cerita pasal baju raya.."

Dah tu aku sambut raya, aku cerita pasal baju raya la.
Kau nak aku cerita pasal baju Santa Clause ke?
Lempang nak?


Ehem..
Tolong jangan mengalihkan perhatian aku sekarang ok.


Baeklah. Baju kurung raya sudah siap ukur. Sudah siap tempah.
Sudah siap jahit. Sudah selamat try pakai. Dan sudah selamat basuh.


Tapi segala bentuk keselamatan terhenti di situ.
Keluar dari mesin basuh, baju kurung aku sudah mengecil dan mengecut.


Aku cuba sarungkan baju tu ke atas badan aku.
Dengan harapan kadar pengecutan baju raya aku hanyalah ilusi optik semata.
Bila aku dah sarung, muka aku berubah serta-merta jadi muka macam ada bencana alam.
Aku tiba-tiba nampak tangan aku lebih panjang dari biasa.
Kaki aku pun lebih panjang dari biasa.
Kadar pengecutan baju membuatkan baju kurungku serba singkat.
Macam bodoh rupanya kalau aku pakai di hari raya.
Dah macam penyanyi kabaret.


Kecewa..kecewa..kecewa..


Mungkin betul..
Aku harus cari baju Santa Clause.





Mana mau cari jambang putih saiz S ..?




Moral of the story : Kepada kawan-kawan.. Raya ni kalau corak baju raya aku sama dengan langsir rumah atau alas meja, tolong jangan buat muka mintak pelempang.



5 tindakbalas kimia:

✿ cik pieQa ✿ said...[Reply to comment]

hahaha ! chantek kot bju rya sepattern kaen langsir. meriah meriah meriah ! :D

cmne baju boleh mngecut. curiOus. wah2 baju raya cik ungu guna kain bulu kmbing biri2 ye. lpas bsuh memang kecut, cer jemur di bawah bahang matahri dua hari tanpa dignggu, i'Allah akan kembang kembali baju tu . heee~

iejjah said...[Reply to comment]

bju rye ungu 2 kaen cotton k??mugkin sbb xley bsuh dgn msin basuh kot...kne bsuh dgn tgn...or maybe nak suh ungu bli bju laen kot...agr xsepattern ngn kaen langsir umh..hahaha

LinE PuTih LiNe HiTaM said...[Reply to comment]

tema thn ni... oren.. sape umah dy langsir or alas meje oren aku bakar..

hanafijaafar said...[Reply to comment]

kurangkan makan, ko menjadi tinggi dengan terlalu cepat ni...

ipa faiza~ said...[Reply to comment]

tu tande ko dah gemok la wei.

hahaha.