Friday, April 8, 2011

[Harus Baca] Friendship Dari Sebijik Blog Berusia 6 Bulan




Bismillah



Orang kata logik, followers yang ramai bermakna kawan ramai. 

Siapa cakap?

Dalam sejuta followers yang ikut tu, berapa ramai je yang betul-betul follow-up? 
Tak ramai.



Kali ni terasa macam nak cerita, relationship yang aku dapat dari sebijik blog.
Apa? Boyfriend? Kepala lutut kau...



Kalau korang perasan, (korang memang kuat perasan kan!kan!), kat sidebar sebelah ni ada part 'Cik Ungu Pilih Yang Ni..'. Half of them sememangnya sudah aku develope-kan relationship sebagai member blog. Apa panggilnya? Friendship? Blogship? Fish & chip? Tak penting.


Blog Just A Pit Stop tu, owner dia seorang yang terencat. Dia tak perlu agree untuk apa entri yang aku tulis untuk buat aku follow dia. Blog dia pure. Aku suka. Dia? Err.. aku suka jugak. Tapi aku straight ok. Aku follow apa yang dia tulis. Aku tau bila dia down. Dan bila baru-baru ni dia kata nak berenti blogging, aku rasa  terpukul. Ntah jin mana yang kurang ajar pukul aku senyap-senyap. Mentang-mentang aku tak nampak kan. *Siyes dowh.. agak terasa la aku bila kau nak menemukan ajal pada blog kau. sedeh skit.. skit je laaaa..~

Untuk kau Fatimah Nur Sabah, kau tough kan. Walaupun aku tau kau fragile gak. Tu la.. suruh jadi plastik dlu taknak. Sebab kau tough, kau jangan bersedeh hati sangat lagi ye. Kesengalan kau diperlukan.
* nama betul die Fatimah Nur Sabiha .. tapi aku suka Sabah. hahahaah..~


Blog Baju Lusuh Seluar Tampal satu lagi owner yang mungkin sindrom datang kadang-kadang. First time masuk blog dia tahun lepas, aku paling suka header dia yang macam padang golf tu. Aku ingat lagi first entri dia yang aku baca, dia kondem orang yang guna bahasa rojak. Aku terkena se-das, tapi aku suka. Jadi aku terus follow. Walaupun dia muda dari aku, opinion dia macam pakcik umur 70 tahun. Dan dia selalu membebel bila aku main YM kat ofis. Alahh.. kau pun sama. 

*Untuk Encik Hanafi Jaafar ( Encik, sebab kau dah kawin.), semoga menjadi suami yang soleh. Walaupun aku ganas, tapi impian aku pun nak jadi isteri yang solehah nanti. (Mesti tiba-tiba kau rasa nak kawin ngan aku kan! miahahaha!) 
*Untuk wife Hanafi, sila jangan menangis dengan gurauan bodoh saya ni.


Blog ni mungkin korang pernah tersesat. Takpun mungkin korang pun mangsa followers dia sebab blog dia boleh tahan glamer.*menyampah~ Blog Khaifaiz. Antara blog paling awal aku jumpa, dan antara owner paling awal aku kenal. Selalunya dia akan jadi antara orang pertama yang komen setiap kali aku kuarkan entri. Mungkin dia ni membesar depan laptop. Aku kurang pasti. Tapi satu benda aku pasti, dia sengal. Tak syak lagi.

Dulu dia jadi cikgu sementara. Aku musykil... Apalah nasib anak-anak murid dia tu..? Kesian...


Asfira Aminuddin. Budak satu tempat belajar. Budak satu hostel. Junior aku. First time aku masuk blog dia, aku rasa dia seorang yang sangat gurly! Ramai musuh sebab ramai dengki? Sian dia. Dan aku mengorat dia hanya dengan sebungkus goreng pisang. Miahahha.

*Babe, be tough okeh! Orang dengki kamu sebab takde ape yang kamu ada~ *angkat muscle ~


Aoi@riena adelah blogger paling bz kat mukabumi ni! Korang kenal Pak Lah? Takpun Mahathir? Haa.. budak ni lebih bz dari mereka! Gila ahhhh..! Walaupun dia bz, tapi bila dia update blog, dia wajib singgah blog aku. Walaupun kadang-kadang aku rasa dia macam terpaksa, takpeee... Aku maafkan kau! hohhho..~


Tiba-Tiba Menang !. Nama blog pun dah macam bongok,kan? Tak tengok tuan dia lagiiii.. Bongok kuasa 3. Mihahahha..! Owner dia sengal. Sebab tu aku leh merepek ngan kau. Kalau nak baca lawak bodoh tentang diri sendiri, boleh tengok blog dia. Kalau korang tanya siapa pernah jatuh motor patah kaki, dia mesti tak angkat tangan. Sebab dia jatuh motor, cedera kat punggung. 

*Hasbullah! Jangan marah aku. Tak baik. Alalalaaa..~


Roket Ungu. Mula-mula aku berkenan nak ziarah sebab nama blog dia ade perkataan 'ungu'. Ya.. Agak bodoh alasan aku untuk meng-usha blog orang. Tapi aku rasa aku suka, dan entri-entri dia semua aku suka. Aku tak kenal sangat minah psycho ni, tapi aku tau dia sengal. Jadi, selamat datang ke alam barzakh. 


Cik As. Sape perangai macam hantu, cuba kawan ngan cik as neh. Moga-moga korang jadik anak yang taat! Kalau korang tengok blog dia, sila jangan judge dia ya. Sebab bila aku boleh ngam dengan dia, bermakna dia ok. Boleh belajar nasyid la dengan dia haaa.. Cik As! Good luck exam yeeee!


Line. Antara yang rajin megomen. Obses pada lipas. Aku rasa dia gila. Amir, Budak baru kenal. Tapi dia takkan dapat menyorokkan kesengalan dia dari aku. Dan ada lagi yang aku tak dapat nak tulis satu-satu.


Yang aku nak cakap, walaupun kami tak berkawan macam berganding-bahu-menuju-ke-Mecdogol-beli-aiskrim ataupun keluar-di-hujung-minggu-main-boling-tapi-masuk-longkang, tapi untuk friendship dalam alam mayat ni.. err.. alam maya ni... ini dah lebih dari biasa.


Dan untuk itu, kepada semua, terima kasih.






Moral of the story 1 : Jangan tengok berapa ramai followers aku. Tengok berapa ramai yang follow-up.

Moral of the story 2 : dan sebab itu kau tak boleh praktikkan 'u follow i, i follow u'. Sebab inilah jadinya. Cuma hiasan.

44 tindakbalas kimia:

pneumedic said...[Reply to comment]

thumbs up!..betul..follower xmmbuktikan ape-ape2 pun pada dasarnya..cuma pd zahir nmpk cam rmi je follow..kita perlu cri reader sebenarnye bukan follower..tu sbb reader sy lebih rmi dikalangan bkn blogger..

Hafzan Sarah said...[Reply to comment]

haha..cik ungu memang sengal..jumpa plak geng2 sengal kat atas tu..bertmbahlah sengal.

entri terbaru:
Guru Popular Dengan Kisah Dibelasah Dan Membelasah

Loghat Negeri Yang Paling Best

hanafijaafar said...[Reply to comment]

gile ar, panjang pulak entri kali ni. tahniah sebab berjaya tulis entri panjang. sama panjang dgn tempoh aku iron baju kemeja aku ni, dah la iron nak kena dua kali sebab kain tu mengade2.

oh, mungkin ko tak paham sebab aku tau ko tak iron baju pun pegi keje atau kelas... bila2 ada masa, cuba la blaja iron baju, berbaloi tambah ilmu walaupun cuma ilmu iron baju. kalau nak lagi hardcore, guma iron zaman dulu2 tu.

iron zaman dulu adalah sangat maju sebab iron zaman dulu adalah wireless. zaman sekarang iron dah turun level jadi tak wireless.

ah, takpelah. aku batalkan niat aku untuk cuba tulis komen lagi panjang dair entri ko. sebab entri ko kali ini ekstra panjang. hahahhahahaha....sekian.

hanafijaafar said...[Reply to comment]

gile ar, panjang pulak entri kali ni. tahniah sebab berjaya tulis entri panjang. sama panjang dgn tempoh aku iron baju kemeja aku ni, dah la iron nak kena dua kali sebab kain tu mengade2.

oh, mungkin ko tak paham sebab aku tau ko tak iron baju pun pegi keje atau kelas... bila2 ada masa, cuba la blaja iron baju, berbaloi tambah ilmu walaupun cuma ilmu iron baju. kalau nak lagi hardcore, guma iron zaman dulu2 tu.

iron zaman dulu adalah sangat maju sebab iron zaman dulu adalah wireless. zaman sekarang iron dah turun level jadi tak wireless.

ah, takpelah. aku batalkan niat aku untuk cuba tulis komen lagi panjang dair entri ko. sebab entri ko kali ini ekstra panjang. hahahhahahaha....sekian.

Lolita's said...[Reply to comment]

ade kebenaran psl fllower tu. mostly fllow utk rmaikn fllower je.. :)
nice to meet your blog cik ungu..
*aku juga seorag yg ganas taw. haha ^^

asfira aminuddin said...[Reply to comment]

haha! u ngorat i dgn blanja goreng pisang kan? tu yg i sangkut! sabar, nanti i ngorat u meatball okey. sure terangkat punyelah!

agak2 bila i ada u, org dengki lg tak? hihi.

LinE PuTih LiNe HiTaM said...[Reply to comment]

wah sekali ade aku ar.. terasa nk p cirit lelame dlm toilet, sngat terharu.. ko pn ade hobi same kn.. moh kite tgk sape bnyi paling kuat..

ak dtg blog hg ni nak tackle owner, tp sll kene kad merah.. demm.. tp takpe aku ttp berusah ni.. dpt patahkn 2 3 kerat tulang tibia n fibula kat kaki hg ok gak..

skrg aku bele lipan.. jumpe dlm timbunan smpah kat dapur aku..

shezwan said...[Reply to comment]

betol3.. Actually tak penting pun follower brp rmai.. jnji ada prkara leh share n orang baca dah memadai.. moreover itulah keinginan bagi setiap blogger.. bukan kumpul follower.. ^_^

lah said...[Reply to comment]

cikgu, saya nk 7 markah sbb tu sy komen :)

heheh, ni first time msuk blog cik ungu. nice! sy suka. dan sy dh follow. insyaallah sy akn slalu follow-up :)

izyan genit said...[Reply to comment]

betul3!! number of follower tak penting. biar orang follow ikhlas baru betulkan. heheehe

Cik As said...[Reply to comment]

salam.... first ,nak ucap terima kasih, second nak ucap, wah x sangka cik ungu masih sayangkan saya.. third iluv u lah cik ungu...hehe, terharu ada, hepi pun ada. ni baru betol2 otai dalam brkawan..:P cik ungu mmg terbaik. semoga sentiasa jadi yg terbaik (^^). kawan yg terbaik adalah yg suka menegur kesalahan temannya sebb itu tanda dia sayangkan sahabatnya.. wakakakah...

amir said...[Reply to comment]

Ni ape sebot2 nama aku ni?

dah la tulis nama aku kat atas skali





dasar gendut.

amir said...[Reply to comment]

oh ye. same same. nt aku blanje ko kfc kat gombak ek.

B said...[Reply to comment]

aku follow sebab perpel tu gay. wahaha

p/s: aku tak jadi delete belog. Kene jadi fighter jugak. aku tak wat salah pun. tapi tetibe jadi kes besar bile melibatkan lect aku. memang childish gile senior aku, macam budak2 nak main ngadu2. siap reka cite. ceh

doa aku terlepas dari fitnah org eh perpel. thank you

p/p/s : Aku pun suke kawan dengan kau. Dah2. aku tau kau terharu. hakhak. akhir kate, aku tetap rase perpel tu warne gay. wahahhaa. bye :P

khaifaiz said...[Reply to comment]

wah cik ungu... follower dah ramai yer.. miahahaa

alongxp said...[Reply to comment]

aku xpnh kisah pon sape nk follow,sape xnk follow,tp amat mengharap org komen... tu br btul follower...die komen kat blog aku,nnt aku lak g blog die...

hanafijaafar said...[Reply to comment]

haha, aku datang lagi menyemak nak letak komen kali ketiga sebab komen aku yang 1st ko letak dua kali.

panggilan yang sesuai untuk kawan blog adalah : bloggays

sungguh kreatif aku di hari minggu ini

Hafriz Mohamad said...[Reply to comment]

erk? haa.. @_@ terbeliak bijik mate bace entri nih..
hmm.. btul2.. rasanya xleh nk diamalkn lg dh. I follow u, u follow me.. kang x psl2 jd brfollow2.. xtau pekebenda.. lalala~ hehe..

hmm.. anyway. gd luck! ^_^

James Buns said...[Reply to comment]

haha..boleh tahan cilake! jage kau lepas ni ..

gua buat entire mencalar maruah kau..

nntkan dan saksikan..

miss f said...[Reply to comment]
This comment has been removed by the author.
ubi said...[Reply to comment]

xnak cakap banyak. tapi itu betul...jgn tgk pd folower, tgk pada yg follo up...

thums up..

Cik Muda Sae said...[Reply to comment]

mekasih sebab kenalkan aku dengan blog yang maha best itu...hihihi~

Aoi@riena said...[Reply to comment]

WOW ADE AKU KAT SITUUU....
TERHARU BANGGE....
AAH TERPAKSE GILE DTG BLOG KO.. TAK DTG KANG TAKDE SAPE DTG BLOG AKU.. AKU KAN BZ..HAHAHAHHA..

tercaps lock sbb teruja...

(ok takk. sbenanye ikhlas dtg blog ko sbb aku maleh pi round2 blog lain sbb BUSY!!...blog ko agak mnarik phatian... nak tmuntah aku wat ayat puji camni..huhukk)

cik ungu said...[Reply to comment]

pneumedic :

yup.
boleh kata 80% followers tu hiasan semata

cik ungu said...[Reply to comment]

Hafzan Sarah :

miahahahha
sengal itu seni tau tak!

cik ungu said...[Reply to comment]

hanafijaafar :

aku masih lagi tertanya-tanya..
kenapa kau teruja gila cakap pasal iron baju.


dan
hey...tolong skit.
aku g opis gsok baju k.

ehem.

cik ungu said...[Reply to comment]

lolita's :

memang benar pun.
haha.


ah? ganas?
cuba menari zapin skit.
mesti gemalai gila.

cik ungu said...[Reply to comment]

asfira :

yeaahh meatbaalllll!
nak tapau 20bungkus.

seb bek kat sana takleh tapau.
huhuuhu

cik ungu said...[Reply to comment]

line :

kadang2 aku terasa kau terlalu mencintai binatang2 yang aneh.


mungkin sbb kau aneh kuasa tiga.

cik ungu said...[Reply to comment]

shezwan :

yup!
follower ramai yang nak mengumpul.
bukan nak baca sangat pun.
wat penat tulis entri je pun.

cik ungu said...[Reply to comment]

lah :

sebab awk manurut perintah, cikgu bagik 7 1/2 markah.

ye mekasehh!~

cik ungu said...[Reply to comment]

izyan genit :

followers penting.
kalau dorang betul2 follow la.
dari jadi hiasan kat dalam kotak tu je.

cik ungu said...[Reply to comment]

cik as :

mangai ahhh
ni gila- betul puji ni.
jap2..

kene tenangkan diri,
kebanggan dan takabbur dah ditahap kemuncak.

mihahaha..
mekaseh cik as~

cik ungu said...[Reply to comment]

amir :

sape ntah letak nama kau atas skali.
suka perasan tanpa belas kasihan.




sengal.

cik ungu said...[Reply to comment]

B :

kau follow aku sebab kau adalah gay..
kan?kan?kan?

orang yg fitnah kau tu gay kuasa lapan.

aku tau kau suka aku. tolonglah jangan malu2. lempang sikit.

cik ungu said...[Reply to comment]

khaifaiz :

mane bleh lawan followers kamo tu haaaa

cik ungu said...[Reply to comment]

alongxp :

btul jgk.
follower x semestinya baca.
tapi kalau dah komen, kompem dia baca kan.

cik ungu said...[Reply to comment]

hanafijaafar :

*aku sedang berusaha keras utk tak kutuk kau..


ekhhhhhhhhhhhhhh! payahnyaa...!~

cik ungu said...[Reply to comment]

Hafriz Mohamad :

berfollow2?
buruk bunyiknya.
mari panggil follow ganda dua.

cik ungu said...[Reply to comment]

James Bun :

tu tak cukup tercalar tu.
kang calar lebih-lebih ada yang menangis kang.

cik ungu said...[Reply to comment]

miss f :

kau gila.kompem.

cik ungu said...[Reply to comment]

ubi :

kau jarang bersuara bernas.
10markah untuk kau.

cik ungu said...[Reply to comment]

cik muda sae :

heh?
ingat aku pomot free?
satu blog 30hengget,
bayar2!

hahahahha

cik ungu said...[Reply to comment]

Aoi@riena :

ni lagi sorang.

*aku menahan diri dari tidak kutuk kau

yelah2 aku nampak keterujaan kau.
sila kawal hormon anda.