Thursday, November 11, 2010

Entri untuk Tuhan

Bismillah


Ya Allah

tolong kuatkan aku

sakit..

sangat-sangat..




tolong tahan airmata yang nak jatuh ni

tolong genggam tangan yang menggigil ni

tolong 'pegang' hati yang berdebar ni

tolong tabahkan hamba yang lemah ni

tolong jangan jadikan hamba ni menyesal n mengeluh dengan dugaan yang kau bagi ni

tolong buat aku kuat


macam sejak 7 tahun lepas...


macam selalu..




Aku tau Kau ada sebelah aku tadi

Sebab aku berpegang dengan kata-kata Kau yang ni lah sejak 7 tahun dulu

sikit pun tak pernah lupa

sikit pun tak pernah lepas...

Sebab aku percaya sangat Kau kata...

"Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu mengenai Aku maka (beritahu
kepada mereka): sesungguhnya Aku (Allah) sentiasa hampir (kepada mereka); Aku
perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila ia berdoa kepadaKu..."
(Al-Baqarah : 186)

Mesti Kau faham macamana sakitnya tadi,kan?

Mestilah...

Sekurang-kurangnya aku tau ada yang teman aku selalu





Dan, Tuhan...

tolong buat aku senyum

tolong ya..

aku mohon..

sangat-sangat...



Terima kasih! ;)





17 tindakbalas kimia:

Anonymous said...[Reply to comment]

Kisah Ummu Salamah

Seorang sahabat Nabi s.a.w bernama Abu Salamah meninggal dunia setelah pulang dari perang Uhud. Ia meninggal akibat luka parah yang dialaminya. Abu Salamah meninggalkan seorang isteri, Ummu Salamah. Ummu Salamah merasa sangat sedih. Fikiran terganggu. Ummu Salamah, seorang yang intelek tidak mahu membiarkan dirinya dirundung pilu berterusan.

Ummu Salamah sedar Muhammad bin Abdullah, insan yang paling dekat dengan Allah itu masih ada. Balu dan ibu kepada anak-anak yang kematian ayah itu dinasihatkan oleh Nabi s.a.w berkenaan masalahnya. Nabi Muhammad s.a.w telah mengajar satu doa yang bermaksud,


“Sesungguhnya kami milik Allah dan sesungguhnya kepada-Nyalah kami akan kembali. Ya Allah, berilah pahala atas musibah yang menimpaku dan berilah aku ganti yang lebih baik darinya.”

Pada waktu itu, Ummu Salamah tertanya-tanya juga siapa lagi yang lebih baik dari suaminya. Namun Ummu Salamah terus mengamalkan doa tersebut serta yakin dengan Allah yang akan memakbulkan doanya.

Beberapa sahabat Rasulullah s.a.w segera melamar Ummu Salamah. Hal ini mereka lakukan sebagai tanda hormat terhadap suaminya yang telah berkorban demi Islam. Juga untuk melindungi diri Ummu Salamah. Mereka itu termasuklah Abu Bakar as-Siddiq dan Umar bin al-Khattab , tetapi Ummu Salamah menolaknya.

Kebimbangan Ummu Salamah berhubung pengganti suaminya akhirnya terjawab tatkala dilamar oleh Rasulullah s.a.w sendiri. Inilah rupanya hasil doa dan kesabarannya. Kehilangan Abu Salamah telah diganti oleh Allah dengan sebaik-baik manusia yakni Rasulullah s.aw.

Lamaran Rasulullah s.a.w itu tidak segera diterimanya. Ummu Salamah mengungkapkan kata-kata, “Sesungguhnya saya seorang wanita yang telah berusia. Saya juga memiliki anak-anak yatim dan saya seorang yang sangat cemburu. Sedangkan anda wahai Rasulullah, memiliki ramai isteri.”

Rasulullah s.a.w lalu berkata, “Adapun tentang sifat cemburu itu, maka Allah akan menghilangkannya. Adapun usia yang telah tua, sesungguhnya saya lebih tua darimu. Manakala anak-anak yatimmu, maka itu menjadi tanggungan Allah dan Rasul-Nya.”

Hilanglah rasa ralat di hati Ummu Salamah. Lalu diterima lamaran sebaik-baik manusia itu dengan rasa gembira. Status Ummu Salamah meningkat menjadi salah satu Ummahatul Mukminin, yang telah memberikan contoh tauladan dalam menempuh mehnah hidup.

Kisah indah ini direkodkan oleh Imam Muslim di dalam Sahihnya.

saje nak kongsi2..kongsi raya takde eh.tp awk mcm deepavali je.haha

cik ungu said...[Reply to comment]

mekaseh utk cerita tu. :)
alamak deepavali la pulak.hee

Anonymous said...[Reply to comment]

mcm kudus je.taik la.hahaha

cik ungu said...[Reply to comment]

iyelah cik~ taik pun taik lah

Anonymous said...[Reply to comment]

eh eh..tp sy kate kat diri sy ye.bukan kat awk.hehe. entri yg bermanfaat insyaAllah

cik ungu said...[Reply to comment]

motif apela cakap diri sndiri taik pulakk adoila.. InsyaAllah. thanx

asfira aminuddin said...[Reply to comment]

i like this! i noe u kuat! semoga sentiasa kuat menjalani cabaran dariNya. :)

m_aizat said...[Reply to comment]

"Allah rindu mendengarkan..
rintihanmu berpanjangan...
bersyukurlah dan tabahlah...
menghadapi segala ujian yang diberi..."
(mestica: rahmat ujian)

"Allah tasketh not a soul beyond its scope.."
(2: 286)

:)

cik ungu said...[Reply to comment]

asfira : thanx dear~ Nak nanes bole? uu...

cik ungu said...[Reply to comment]

m_aizat : thanx ncik aizat. yup, mestilah saya mampu kan. ;)

Anonymous said...[Reply to comment]

“Sungguh mengagumkan urusan seorang mukmin. Sesungguhnya seluruh perkara adalah baik baginya. Dan tidak lah didapati seorang pun hal tersebut melainkan pada diri seorang mukmin. Jika dia merasakan kesenangan maka dia bersyukur. Dan itu lebih baik baginya. Jika kesusahan menerpanya maka dia bersabar. Dan itu lebih baik baginya.” - Hadith riwayat Muslim

“Tiada seorang Muslim yang menderita kelelahan atau penyakit, atau kesusahan hati, bahkan gangguan yang berupa duri melainkan semua kejadian itu akan berupa penebus dosanya.” – Hadis riwayat Bukhari dan Muslim
“Jadikanlah sabar dan solat sebagai penolongmu. Dan sesungguhnya yang demikian itu amatlah berat kecuali bagi orang yang khusyuk.” - (2:45)

Anonymous said...[Reply to comment]

http://www.youtube.com/watch?v=ozYJkAqKuj8

http://www.youtube.com/watch?v=XSJRLXOUJ1o&feature=related

Video yg bermanfaat mungkin.

Aoi@riena said...[Reply to comment]

bertabahlah...
kekadang kite hepi.. kekadang sedih.... kekadang tertonggeng.. kekadang terbalik....

semoga Allah kuatkan hati kite...~

hal2 dunia sume mende2 kecik je...
hal2 kat 'SANA' tu yang besar...
hmmm~ bersama-sama la kita bertabah...

cik ungu said...[Reply to comment]

Anonymous : Trima kasih banyak2~ ;) Doakan saye ye.

cik ungu said...[Reply to comment]

Aoi@riena : tu lah. sebenarnye bukanlah dugaan tahap pergi angkat pedang berlawan kat perang, tapi utk daya saye ni, da rasa susah je. Xpelah, InsyaAllah mampu. Mekaseh kamuu..!~ :)

chairooL ruLez said...[Reply to comment]

uiitttt...cik purplerra....ssh bace da...tukar font kale plis...

cik ungu said...[Reply to comment]

chairooL : uuiittt...ncik chairooLll..memang saye punye 'nawaitu sawma ghodin' nak buat font hitam..heee...memang saje nak menyusahkan semua org kene highlite dulu satu page.miahaha